هدف از این پایان نامه تبیین جایگاه اذن ولی در نکاح رشیده و مطالعه تطبیقی اختیار دختر در نکاح در فقه شیعه و اهل تسنن می باشد
تعداد صفحات | 177 |
حجم | 680 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | فقه،حقوق،الهیات |
هدف از این پایان نامه تبیین جایگاه اذن ولی در نکاح رشیده و مطالعه تطبیقی اختیار دختر در نکاح در فقه شیعه و اهل تسنن می باشد که در آن به بررسی سن رشد در نکاح و طلاق خواهیم پرداخت.رشد در امر ازدواج امری لازم و در کنار بلوغ و اذن ولی ضروری است . آنچه که از ملاکات فقهی بنظر می رسد این است که آنچه در تعیین لزوم اذن ولی موضوعیت دارد , وجود رشد است و درباره اذنی که برخی فقها نکاح را متوقف بر آن کرده اند باید گفت که تنها به عنوان شرط کمال عقد می توان به آن نگاه کرد و ماهیت اذن در قول به قائلین به احتیاط در لزوم اذن نیز شرط صحت عقد نمی باشد , بلکه نهایتاً اگر در صدد تعیین اثر شرعی برای آن باشیم باید نفوذ نکاح را متوقف بر آن بدانیم .
با توجه به ادله فقهی و اجماع بیان شده در اینکه اذن و رضایت دختر شرط صحت و نفوذ نکاح است می بینیم که عملاً شرایطی برای اعمال نظر ولی وجود ندارد . اما با توجه به ضرورت اجتماعی وجود یک حامی با تجربه از جنس خود مردان و دلسوز نسبت به دختر که در امر ازدواج بی تجربه است , می توان تا حدودی بر ادله وجود و ضرورت و اعتبار چنین اذنی تاکید نمود . چراکه روشن است , مصلحت به تنهایی دلیل شرعی نیست که بتوان بر اساس آن حکم شرعی صادر نمود . اگر کسی مصلحت را فی الجمله دلیل شرعی بداند , هنگام اجرای احکام آن هم برای حاکم صالح , اما با توجه به تبعات اجتماعی و مصالح عرفی می توان در رابطه با ضرورت وجود برخی احکام , آن احکام را به نوعی مشروع و جایز دانست .
از دیدگاه حقوقی نیز , ملاحظه شد که مواد قانونی مطابق احتیاط فقها و ملاحظه مصالح اجتماعی و عرفی بر اساس نظریه تشریک در ولایت تنظیم شده است و در آنجا نیز لزوم اذن ولی به عنوان شرط صحت نکاح نامیده است . اما برای اذن ولی آثار حقوقی در نظر گرفته شده و آن هم نه آثاری که نفوذ عقد مقتضای آن است . با این حال از آنجائیکه قانونگذار لازم است سن خاصی را به عنوان اماره رشد معرفی نماید تا مشکلات عملی در سطح جامعه لازم نیاید , لذا با توجه به عرف عادت که سن 18 سالگی را به جهت کمال نیروی جسمانی که غالباً در این سن هست و اتمام تحصیلات عمومی که نشانه رشد عقلی و فکری لازم برای زندگی است . نشانه رشد می دانند پس 18 سالگی سن مناسبی برای ایجاد رشد است که , بر خلاف بلوغ در دختر و پسر تفاوتی نمی کند , احیا دوباره ماده 1209 قانون مدنی می تواند به بخش قابل توجهی از این دشواری ها پایان بخشد و امید است همین اندازه آزمایش برای جبران اقدام نسنجیده کمیسیون قضایی مجلس در حذف قانون 1209 کافی باشد .
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: کلیات
گفتار اول) مفهوم رشد 6
الف) مفهوم لغوی رشد 7
ب) مفهوم اصطلاحی رشد 8
ج) مفهوم رشد در قرآن 10
د) مفهوم رشد در اصطلاح فقهی 14
1) مفهوم رشد در فقه امامیه و اقوال فقهاء 14
2) مفهوم رشد در فقه عامه 18
- تعریف غیر رشید (سفیه) در اصطلاح فقهی 20
گفتار دوم) فرق بین رشد با عدم رشد در موارد مشابه 26
الف) تفاوت رشد با تمییز 26
ب) تفاوت رشد با بلوغ و عقل 26
ج) تفاوت غیر رشید (سفه) با جنون 27
د) ارتباط بین عقل و رشد در غیر رشید (سفیه) 28
هـ) فرق سفاهت با صغر 28
گفتار سوم) ابعاد و اقسام رشد 30
الف) ابعاد مختلف رشد 30
1- بعد جسمانی (رشد جسمانی) 30
2- بعد عقلانی (عقلائی) 30
3- ارتباط رشد عقلانی و رشد جسمانی 30
ب) اقسام رشد به اعتبارات مختلف 31
1) رشد فردی و اخلاقی 31
2) رشد در عبادت 31
3) رشد از نظر آموزش و پرورش 33
4) رشد ملّی 33
گفتار چهارم) دلیل شرط بودن رشد 35
الف) دلیل شرط رشد 35
ب) آیا برای حصول رشد سن معینی لازم است 36
گفتار اول ) مقایسه بلوغ و رشد 39
الف) لزوم اماره قانونی برای رشد 40
ب) راههای اختبار یا اثبات رشد 42
1) احراز رشد 44
2) اختبار 45
گفتار دوم) بلوغ و رشد بعد از تصویب جلد دوم قانون مدنی 47
الف) ماده 1041 سابق و بعد از اصلاح سال 61 47
ب) ماده 1042 قانون مدنی سابق و بعد از اصلاح سال 61 55
ج) ماده 1043 قانون مدنی قانون مدنی سابق و بعد از اصلاح سال 61 56
گفتار سوم) بررسی مواد 1209 و 1210 مصوب 1314 و سال 61 60
الف) بررسی ماده 1209 و 1210 قانون مدنی سابق 60
1- اماره رشد 61
2- اثبات رشد قبل از 18 سالگی 61
3) مقایسه ماده واحده راجع به رشد متعاملین و مواد 1209 و 1210 قانون مدنی مصوب 1314 63
ب) بررسی ماده 1210 اصلاحی 68
1) انتقادات وارده بر ماده 1210 اصلاحی 69
1-1) عدم مطابقت در این ماده با شرع 69
2-1) تعارض ماده 1210 اصلاحی قانون مدنی با تبصره 2 همان ماده 70
2) تفاسیر در جهت حل تعارض ماده 1210 و تبصره 2 72
1-2) نظریه کمیسیون استفتائات شورای عالی قضایی و بررسی آن 73
2-2) نظریه هیات عمومی دیوان عالی کشور 74
3-2) نظرات حقوقدانها 77
4-2) رویه عملی دادگاهها 77
گفتار چهارم) قانون حمایت خانواده مصوب 53 80
الف) نقد ماده 23 قانون حمایت خانواده 81
ب) ماده 23 قانون حمایت خانواده ناسخ ماده 1041 قانون مدنی است؟ 83
گفتار پنجم) نتیجه گیری سن بلوغ و رشد قبل و بعد از اصلاح قانون مدنی 87
الف) سن بلوغ و رشد قبل از اصلاح 87
ب) سن بلوغ و رشد بعد از اصلاحات 1361 87
گفتار اول) ضرورت دخالت ولی در امر نکاح دختر بالغه باکره رشیده 100
الف) تعریف باکره رشیده 100
ب) ضروت دخالت ولی 101
گفتار دوم) نحوه ولایت بر دختر بالغه باکره رشیده 103
الف) بررسی اجمالی نکاح افراد بالغ در فقه 103
1) پسر بالغ در فقه 104
2) دختر بالغ در فقه 105
3) بحث انتقادی راجع به سن ازدواج در فقه 106
ب) آیا اولیاء نکاح بر بالغه رشیده باکره ولایت دارند 109
1) نظریه استقلال ولی 110
1-1) بررسی ادله موجود در فقه شیعه 111
2-1) بررسی ادله موجود در فقه عامه 115
2) نظریه استقلال دختر 119
1-2) بررسی نظریه استقلال دختر در فقه شیعه 119
2-2) بررسی ادله در فقه عامه 126
3) قول تشریک/ اشتراک ولی و دختر در امر ازدواج 130
4) استقلال ولی در عقد دائم و عدم آن در متعه 132
5) استقلال دختر در نکاح دائم و عدم آن در متعه 135
6) ولایت مادر و جد مادری 138
گفتار سوم) حدود اجازه ولی در نکاح دختر باکره رشیده 139
گفتار چهارم) ضمانت اجرای ازدواج دختر باکره رشیده بدون اذن ولی 141
گفتار پنجم) شرطیت رشد در ازدواج 146
الف) بیان قرآن کریم 146
ب)دیدگاه فقها 146
آیا برای استقلال در امر ازدواج تنها رشد داشتن در امور مالی کافی است؟ 147
ج) توجه به سن رشد در قانون مدنی 151
گفتار ششم) نکاح سفیه «غیر رشید» 160
خلاصه 164
نتیجه گیری 165
فهرست منابع 166
چکیده انگلیسی 169
هدف از این پایان نامه ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی شهر ری می باشد
تعداد صفحات | 141 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | مدیریت |
عزّت نفس از خصوصیات شخصیت هر فرد می باشد که برای ارزشیابی و قضاوتی پایدار برای او نسبت به خود، دلالت دارد که از تولد تا بزرگسالی علاوه بر تأثیر پذیری کودک از روند رشد جسمانی، تحت تأثیر عامل های مختلفی از جمله: خانواده، نزدیکان، مدرسه، فعالیتهای جسمانی، سلامت جسمانی، پیشرفت تحصیلی و غیره قرار می گیرد.
به نظر می رسد که رابطه پیشرفت تحصیلی و عزّت نفس یک رابطه ی دو طرفه باشد یعنی از طرفی داشتن عزّت نفس موجب پیشرفت تحصیلی است، چرا که باور داشتن خود و برداشت مثبت از خویشتن در یادگیری، انگیزش برای تحصیل و غیره مؤثر و موجب پیشرفت تحصیلی می گردد و از طرفی دیگر موفقیتهای تحصیلی در رسیدن به مدارج بالاتر در کار آموزشی، موجب افزایش عزّت نفس می شود (خندابی- لیلا، 1386).
بسیاری از روانشناسان معتقدند که بین این دو متغییر (عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی) رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد. به طوری که می توان با افزایش یا کاهش در یکی از آن ها، متغیّر دیگر را نیز دستخوش تغییر کرد.به عقیده کوپر اسمیت کودکانی که عزّت نفس بیشتری دارند، کسانی هستند که در آنان خلاقیت، استقلال و احساس ارزشمندی بیشتری وجود دارد و کمتر تحت تأثیر و نفوذ عامل های محیطی قرار می گیرند.جامعه ای که افراد آن از عزّت نفس بالا و احساس مسؤولیت برخوردار باشند، در مقابل فشارهای روانی، تهدیدها و واقعیت ها، مقاوم و پایدار خواهند بود.
عزّت نفس برای جوانان و نوجوانان، اهمیت اساسی دارد. این کیفیت های روانی که به تدریج شکل می گیرند، پایه ی بهداشت روانی، شایستگی ها، ارتباط سالم و سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و آرمان شغلی محسوب می شوند. همچنین اهمیت تأثیر پیشرفت تحصیلی در سلامت روانی دانش آموزان، به حدی است که برخی از متخصصان، آن را دست کم تا نیمه ی دوم دو راهی نوجوانی، معیار اساسی برای تشخیص عملکرد سالم دانسته اند (سایت مجله شادکامی، واحد مشاوره ی فاطمیه).
هدف تحقیق:
هدف این تحقیق" تعیین رابطه بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختردبیرستانی" می باشد.
پروپوزال اثربخشی شناخت درمانی به روش گروهی و واقعیت درمانی بر کاهش افت تحصیلی دانش آموزان دختر بی سرپرست و بد سرپرست دوره راهنمایی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات | 14 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی |
پروپوزال اثربخشی شناخت درمانی به روش گروهی و واقعیت درمانی بر کاهش افت تحصیلی دانش آموزان دختر بی سرپرست و بد سرپرست دوره راهنمایی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توجه: (ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
پروپزال کارشناسی ارشد شامل:
مقدمه و بیان مساله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف اصلی و فرعی پژوهش
سوالات پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
پیشینه پژوهش
طرح پژوهش
جامعه و نمونه پژوهش
روش نمونه گیری
ابزار های پژوهش
روش جمع آوری داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده ها
منابع فارسی و انگلیسی به شیوه APA
فایل به صورت ورد و با فرمت doc می باشد و قابل ویرایش می باشد.
قسمت هایی از پروپزال:
مقدمه و بیان مساله
خانواده یکی از مهمترین عوامل سازنده شخصیت اجتماعی جوانان و نوجوانان است و به عنوان اولین نهادی است که ارزشها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی در آن آموزش داده می شود، در صورت ایجاد اختلال در نظم خانواده کارکردهای آن نیز تحت تأثیر قرار می گیرند و در نهایت منجر به نابسامانی در خانواده می گردد. آنچه مسلم است خانواده نابسامان اثر مخرب فراوانی بر فرد و جامعه وارد می کند (قائمی ،1378).در چنین خانواده های،انکار،عدم ارضای نیازهای افراد خانواده،عدم انعطاف،فقدان صمیمیت،روابط نامطلوب،حاکمیت مقرارات خشک ،جنگ قدرت ونبود آزادی حاکم است(بیرجندی،1380).
حمایت افراطی پدر، مراقبت پدر، و حمایت افراطی مادر مهمترین پیش بینی کننده های احساس شرم در فرزند دختر هستند، طوری که 14/0 از واریانس احساس شرم را پیش بینی می کند (انوشه ایی و همکاران،1387). کوپر اسمیت (1967، به نقل ازسپهری وهمکاران1388)بیان کردندکه والدینی که نسبت به فرزندان خود بی اعتنا یا معمولا غایب هستند ،اغلب کودکانی با سطح پایین حرمت نفس پایین هستند. تحقیقات برت(به نقل از قائمی،1378) نشان داده است که 50%از کودکان چنین خانواده هایی بعدها سر از بزهکاری در آورده اند،اغلب آنها اختلالات عاطفی دارند، در برابربحرانها بی مقاومتند،مشکلاتشان در زمینه سازگاری بسیار وفوق العاده است ،برخی از آنان دچار نوعی رجعت بدوران کودکی می شوند،به شست مکیدن،شب ادارای،ناز خواهی،لکنت زبان گرفتار می شوند.
هدف پژوهش
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شناخت درمانی و واقعیت درمانی بر کاهش افت تحصیلی میباشد.
فرضیه های پژوهش
2- واقعیت درمانی موجب کاهش افت تحصیلی میشود.
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش
افت تحصیلی
مفهومی: افت تحصیلی به کاهش عملکرد از سطح رضایت بخش به سطحی نامطلوب گفته میشود (بیابانگرد1381).
پاورپوینت چگونه با دوران بلوغ نوجوانان برخورد می کنید؟ دارای 35 اسلاید با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش با فرمت pptx
تعداد صفحات | 35 |
حجم | 468 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | روانشناسی |
پاورپوینت چگونه با دوران بلوغ نوجوانان برخورد می کنید؟ دارای 35 اسلاید با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست مطالب
چگونه با دوران بلوغ نوجوانان برخورد می کنید؟
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
بلوغ جنسی و هویت جنسی
آغاز بلوغ یعنی چه؟
بلوغ جنسی چیست؟
جهش نموی نوجوانی به چه دوره ای اطلاق می شود؟
هویت جنسی چیست؟
تحوّل جسمی
تحوّل جنسی
تحوّل شناختی
مخاطرات رشدشناختی
تحوّل اخلاقی
علایم و نشانه های بلوغ در پسران
علائم و نشانه های بلوغ در دختران
علائم و نشانه های مشترک بلوغ در پسران و دختران
جنبه های روانشناختی بلوغ
توصیه ی روانشناس
قسمتی از متن
پرسش مراجع
پسرم ۱۴ ساله از مدتی احساس می کنم که با دوستان هم سن و سال خود رفت و آمدهای مشکوکی دارد. او با دوستانش دائم در بیرون از منزل هستند و اصلاً به فعالیت های درسی اهمیت نمیدهد. رفتارش به کلی تغییر کرده و تغییراتی در روند جسمانی و روانی او میبینم. بسیار نگران و نمی دانم که چطور باید برخورد کنم؟ لطفاً مرا راهنمایی کنید.
پاسخ روانشناس
خواهر گرامی رسیدن به سن بلوغ, فرایندی است که باعث شکل گیری و بروز تغییرات فیزیولوژیک در ساختار روانی و جسمانی نوجوانان (چه دختر و چه پسر) می شود. از بعد روانشناختی نیز تاثیرات عوامل محیطی از جمله دوستان باعث تشدید و تحریک این فرایند می شود. بنابراین رفتارهایی مانند پرخاشگری از جمله عوارض این شرایط سنی است. توصیه میکنم که با پسرتان در یک فرصت مناسب در کمال آرامش و در محیطی دوستانه و صمیمی سخن بگویید و او را از عواقب و پیامدهای منفی دوستی های این سن آگاه سازید. ضمن این که شما باید درباره دوران بلوغ و تغییراتی که در این مقطع سنی برای نوجوانان اتفاق می افتد آگاهی کامل داشته باشید. چراکه...
پاورپوینت پدیده ای به نام سیگار کشیدن در کمین نوجوانان و جوانان دارای 32 اسلاید با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش با فرمت pptx
تعداد صفحات | 32 |
حجم | 203 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | روانشناسی |
پاورپوینت پدیده ای به نام سیگار کشیدن در کمین نوجوانان و جوانان دارای 32 اسلاید با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست مطالب
آیا نوجوان یا جوان شما سیگار میکشد؟
پرسش مراجع
پاسخ روانشناس
با نوجوان سیگاری چگونه رفتار کنیم
والدین نوجوان را محدود نکنند
علل گرایش نوجوانان به سیگار
مصرف سیگار در سنین پایین چه آسیب هایی در پی دارد
مشکلات جسمی؛ مصرف سیگار در سن پایین
نقش خانواده در مصرف سیگار نوجوانان چیست؟
والدین سیگاری نمی توانند مانع مصرف سیگار فرزندان شوند
رفتار با نوجوانان سیگاری
مصرف سیگار در دختران نوجوان
برای جلوگیری از گرایش نوجوان به سیگار چه راهکارهایی وجود دارد؟
سیگار کشیدن در بین نوجوانان و جوانان
آشنایی با مهارت های لازم برای ترک سیگار
۸ مهارت طلایی برای ترک سیگار
توصیه های طلایی برای آمادگی ترک سیگار
راهکارهایی طلایی برای موفقیت در ترک سیگار
قسمتی از متن
پرسش مراجع
مدتی است که احساس می کنیم پسر من سیگار میکشد ۱۷ ساله است و در لباس هایش و نیز کیف و وسایل شخصی اش چندین بار سیگار پیدا کردیم. بارها به او گفتیم ولی او این موضوع را رد میکند و میگوید: من اصلا سیگار نمی کشم و این سیگارها برای دوستانم است. لباس هایش و نیز تغییر چهره بودیم که به ما دروغ میگوید. نمی دانیم واقعاً چه کار باید بکنیم؟ لطفاً در این زمینه ما را راهنمایی کنید.
پاسخ روانشناس
والدین عزیز و گرامی! یکی از مشکلات و آسیب های اجتماعی جامعه ما در سنین نوجوانی و جوانی همین عادت به سیگار کشیدن است که آغازی است برای تمام اعتیاد ها. یادم هست که یکی از دوستانم نیز چندین سال پیش با همین سیگار کشیدن روزی یک یا دو عدد به روزی یک پاکت رسید و پس از مدتی معتاد به تریاک و حشیش و شیشه شد از آن زندگیش از هم متلاشی شد و همسرش از او جدا گشت و خودش نیز اکنون در بدترین شرایط زندگی می کند. نمی خواهم شما را نگران کنم اما واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد در این سن پسرتان در یک مرحله گذار از بحران هویت است. باید او را درک کنید. سعی کنید با او صحبت کنید و ارتباط عاطفی و احساس خاصی با او برقرار نمایید. برای او توضیح دهید که سیگار کشیدن نشانه شخصیت و بزرگ شدن نیست! آغاز به اعتیاد در مقاطع بعدی. علل و یا عواملی را که باعث گرایش او به این عادت زشت و ناپسند شده پیدا کنید. یقیناً دوستان ناباب و تحریک آنان عامل اصلی این موضوع میتواند باشد. او را به خاطر کاری که کرده سرزنش نکنید...